Van hacker tot ondernemer… Een logische stap?

nov 13, 2017 by Digital Wednesday in  Interview

Ruben van Vreeland leerde zichzelf op negenjarige leeftijd programmeren en was vanaf zijn veertiende ethisch hacker. In de loop der jaren kraakte hij de beveiligingssystemen van grote bedrijven als eBay en LinkedIn. Die ervaring komt goed van pas bij BitSensor, de startup die hij samen met compagnon Alex Dings begon. Niet voor niets werd BitSensor uitgeroepen tot beste startup van Nederland. Op 29 november deelt Ruben bij Digital Wednesday zijn verhaal.

Van hacker tot ondernemer… Een logische stap?

Toen ik begon stonden hackers over het algemeen slecht bekend bij bedrijven. Dat er ook jongens waren zoals ik, die het met goede bedoelingen deden, dat was echt iets nieuws. Bedrijven hebben er aan moeten wennen dat ze kwetsbaar zijn. De laatste jaren vindt er een omslag plaats op dat gebied, bedrijven zien in dat ze echt wel een probleem hebben op het gebied van cybersecurity. Het duurde soms na negen maanden tot ze ontdekten dat ze gehackt waren. Daar kwamen ze een tijd mee weg, maar nu consumenten steeds meer belang aan privacy hechten merk je dat bedrijven ook scherper zijn geworden. Zo is er ook ruimte ontstaan voor een oplossing als BitSensor. 

Waarom krijgen grote bedrijven dit zelf niet voor elkaar?

Dat ligt samen met het hoge ontwikkeltempo. Met DevOps gaat het allemaal zo verschrikkelijk snel dat je er haast niet tegen op kan testen. Bij grote bedrijven worden er bij wijze van spreken dagelijks nieuwe updates online gezet. Dat brengt kwetsbaarheden met zich mee op het gebied van security. Wat wij met BitSensor hebben ontwikkeld is eigenlijk een soort radarsysteem: we maken inzichtelijk hoe en waar een hacker probeert binnen te dringen, en stoppen vervolgens zijn poging. We volgen hackers daarbij vanaf het eerste moment, zowel bij simpele als bij gecompliceerde hacks. De input die we daar uit halen gebruiken we ook weer om onze tactieken te verbeteren.

Heb je moeten wennen aan het ondernemerschap?

Nou, eigenlijk focus ik me nog steeds vooral op de ontwikkeling van het product. Voor de verkoop van BitSensor werken we samen met partners, dat scheelt een hoop werk. Zij bieden het aan bij klanten en helpen daar vervolgens met de implementatie. Dat geeft ons de ruimte om volledig te foccusen op de ontwikkeling en optimalisering van BitSensor. De kwaliteit die we bieden is de kracht van het bedrijf. Het zou zonde zijn als die afneemt omdat Alex en ik te druk zijn met andere zaken.

Hoe doen jullie dat dan met nieuw personeel?

De zoektocht naar talent is voor veel IT-bedrijven een enorme uitdaging, je ziet dat daar echt een strijd om plaatsvindt. Natuurlijk bieden wij onze mensen ook zo veel mogelijk, je wil niet onderdoen voor de rest van de markt. Maar wat we doen is ook echt wel een voordeel, we merken dat we echt tot de verbeelding spreken. En dat betekent ook dat wij vaak gevonden worden door internationaal talent: zo verkeren we in de luxe positie dat we niet steeds op zoek hoeven naar nieuwe mensen.

Benieuwd naar het verhaal van Ruben? Meld je dan hier aan voor Digital Wednesday.

 

Artikel is geschreven door Olivier Wortel  van Lubbers De Jong.

Ruben van Vreeland

Ruben van Vreeland

CEO BitSensor

View profile

Andre Kuijpers: “Marketing Automation is ook interessant voor de groenteboer in het dorp”

apr 13, 2018

Waar Marketing Automation enkele jaren geleden voor veel bedrijven nog een ver-van-mijn-bed show was, gaan steeds meer organisaties ermee aan de slag, merkt Andre Kuijpers. In zijn rol als Head of CX Consultancy Benelux bij Engagement Factory, een marketingbureau dat de focus legt op moderne marketingtechnieken en technologie, begeleidt hij klanten bij hun digitale transformatie en het implementeren, inrichten, gebruik en optimaliseren van Oracle Marketing Automation software. Woensdag 18 april legt hij tijdens Digital Wednesday uit wat er allemaal bij komt kijken. 

Marketing Automation; inmiddels een bekende term, maar wat het nou precies inhoudt? 

Bij Marketing Automation ga je aan de slag met het automatiseren van je marketingprocessen. Klinkt simpel, maar het ligt iets complexer dan dat. De software, een zogeheten orchestration tool, brengt uiteenlopende (digitale) kanalen samen, zodat ze op een centraal punt kunnen worden beheerd. Zo kun je als bedrijf op basis van (online) gedrag inspelen op nog betere en persoonlijke digitale interactie met je klanten. 

Dit klinkt nog vrij abstract. Hoe werkt het inzetten van Marketing Automation dan in praktijk? 

Neem nou bijvoorbeeld een winkel die keukens verkoopt. Op basis van mijn aankoop in de winkel, weten ze dat ik onlangs een nieuwe keuken heb laten plaatsen met een inductieplaat. Op dat moment kunnen ze ervoor kiezen om in promotionele e-mails of nieuwsbrieven hun inductiepannen exclusief bij mij onder de aandacht brengen. Dit is personalisatie op hoog niveau. Dit luistert heel nauw, want het moet dan ook echt kloppen en relevant zijn. Daarom is het ook heel belangrijk dat je data op orde is, want Marketing Automation valt of staat met data. 

Wanneer wordt het interessant om Marketing Automation software te gaan gebruiken?

Marketing Automation kan voor uiteenlopende bedrijven en ondernemers interessant zijn; van de groenteboer in het dorp tot aan de grootste corporate ter wereld. Juist de filosofie erachter en het einddoel zijn van belang: met Marketing Automation software kun je grotere persoonlijke betrokkenheid en verbondenheid met je merk of bedrijf creëren. Zo kan die groenteboer jou met een e-mail herinneren aan het feit dat de appels die je zaterdags kocht inmiddels op zullen zijn en dat er een nieuwe zak appels op je ligt te wachten. De benodigde tools voor de automatisering variëren enorm in prijs en gebruiksgemak. De een is bijvoorbeeld duur in de aanschaf en vergt veel tijd en kennis met betrekking tot het gebruik ervan, voor de andere tool geldt precies het tegenovergestelde. Zo past op ieder potje een dekseltje. 

Voordelig dus voor organisatie én klant. 

Juist. Een van de grote voordelen van Marketing Automation is dat je real-time kunt inspelen op gedrag. Zo wil je dat een websitebezoeker die jouw e-book downloadt deze onmiddellijk in zijn inbox ontvangt, in plaats van te moeten wachten totdat de aanvraag handmatig verwerkt is. Zoals ik eerder ook al aangaf is het hele automatiseringsproces gebaseerd op data. Dat betekent dat wanneer je het hebt ingeregeld, alles meetbaar is, overzichtelijk vanuit één systeem waar alle data vanuit verschillende kanalen (bijv. landingspagina’s, e-mails, sms) bij elkaar komt. Hierdoor krijg je meer inzicht in je klant en kun je hen benaderen met relevante informatie op het moment dat het hen uitkomt. Een win-win situatie. 

Wat houdt bedrijven tegen om ermee aan de slag te gaan? 

Natuurlijk komt er een hoop bij kijken. Dat processen automatisch gaan verlopen, wil niet zeggen dat het werk er dan op zit. Het is geen plug-and-play oplossing. Nee, de aanschaf is pas het begin. Het is een manier van denken. Een (pro)actieve houding is dan ook noodzakelijk om maximale resultaten te behalen. Hiermee bedoel ik dat je als marketeer inzicht moet hebben in hoe je klant(reis) eruitziet, begrijpt waarom je doet wat je doet en weet wat voor resultaten het brengt. Het draait natuurlijk om toegevoegde waarde voor de klant (én organisatie). Marketeers moeten dus de resultaten afzetten tegen de verwachtingen en indien nodig de campagne bijschaven en updaten. Wat je soms merkt, is dat bedrijven de automation software zien als veredelde e-mailtool terwijl veel functionaliteiten onbenut blijven. Het creëren van de juiste mindset kost tijd, want zoals we weten houden mensen niet van veranderingen.

Hoe ziet de Marketing Automation markt eruit over enkele jaren? 

Marketing Automation is nu nog een buzz word. Ik hoop dat het meer geadopteerd wordt omdat het belang ervan wordt ingezien, niet als trend om erbij te horen. Ook Predictive Intelligence zal een grotere rol gaan spelen. Waar we nu vooral gebruik maken van bestaande data, gaan we meer naar een voorspellend model dat op basis van beschikbare gegevens kijkt naar wat een logisch gevolgstap zou zijn. Daarbij moet het leven van de marketeer ook leuker worden; minder bezig zijn met de techniek en data die alles mogelijk maakt, maar meer de creatieve zaken en het meten van het resultaat. Mooi toch? 

Andre-Kuijpers
Andre Kuijpers
Head of Marketing Consultancy Benelux Engagement Factory (Eindhoven)

SendCloud: door vallen en opstaan de snelst groeiende startup van Nederland

nov 13, 2017

Sabi Tolou is een van de grondleggers van SendCloud. De Eindhovense startup werd in 2012 opgericht en won afgelopen maand de Deloitte Fast 50. Met een omzetgroei van meer dan 5463 procent in vier jaar tijd is SendCloud het snelst groeiende techbedrijf van Nederland. Bij Digital Wednesday vertelt Tolou hoe SendCloud zo snel heeft kunnen groeien en welke uitdagingen daar bij kwamen kijken. In dit interview licht hij alvast een tipje van de sluier op.

Hoe begon het allemaal?

Dat was vijf jaar geleden. We waren druk bezig met studie, bijbaan en een webshop. De online verkoop liep geweldig, maar op een gegeven moment ging er zo veel tijd in zitten dat het bijna niet meer te combineren was. De meeste tijd ging in het verzenden zitten, als we NAW-gegevens moesten overtypen in het systeem van vervoerders. Het verbaasde ons zo dat er geen koppeling was tussen de systemen dat we zelf maar een koppeling tussen onze webshop en het systeem van de vervoerder zijn gaan maken. Zo is SendCloud ontstaan.

En toen kwam het succes vanzelf?

Dat hoopten we natuurlijk wel, haha! De pilot was in elk geval een groot succes. Toen dachten we wel even: nu gaan we gewoon stilzitten en geld verdienen. Maar we kwamen er al snel achter dat daar meer bij komt kijken. Er moest bijvoorbeeld onderhoud gepleegd worden aan de tool. Daar moesten we iemand voor in dienst nemen. En we wilden groeien, dus er moesten ook marketeers en verkopers worden aangenomen. Vervolgens wilden we het product verder ontwikkelen en hadden we developers nodig. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar we kwamen steeds een stapje verder in het proces. Al improviserend werd het een echt bedrijf, met personeelsbeleid en alles erop en eraan.

Wat was de grote doorbraak?

Op de Webwinkel Vakdagen werden we plotseling door iemand benaderd die ons vroeg wie we waren en wat we deden. We vertelden ons verhaal en niet veel later kwam dezelfde man terug bij onze stand met iemand van Bpost, het Belgische postbedrijf. Zij wilden onze oplossing gebruiken, en toen waren we plots internationaal actief. Als ik daar nu op terugkijk moet ik zeggen dat we het verbazingwekkend goed hebben gedaan. Toen we de overstap naar Duitsland wilden maken werd het allemaal wat ingewikkelder.

Wat maakte Duitsland dan zo lastig?

Het was een onbekende markt voor ons. Daar zijn we als jonge ondernemers misschien gewoon te onbezonnen in gesprongen. Toen we besloten de Duitse markt te veroveren, hebben we een country manager in dienst genomen. Die hebben we tools en een telefoon gegeven, en toen zeiden we: veel succes. Dat was een enorme fuck up. Hij kwam niet uit Duitsland en wist net zo weinig van de Duitse markt als wij. Dat werkte dus voor geen meter. Na een maand zijn we gestopt en hebben toen iemand anders aangenomen. Ondanks dat hij ervaring had bij een groot bedrijf liep dat net zo goed in soep. Pas de derde keer lukte het. We hebben een lokaal team opgezet in München, dat eerst in Nederland is getraind. En mijn compagnon Rob van den Heuvel verhuisde naar München , om het proces te begeleiden.

Lopen jullie als startup tegen andere problemen aan?

De zoektocht naar talent blijft lastig. Toen we begonnen hebben we veel generalisten aangenomen, maar we hebben nu echt specialisten nodig. Daarvoor moeten we internationaal rondkijken, onze developers komen van over de hele wereld. Om dat talent binnen te kunnen halen, moet je wel iets moois bieden. Als ze eenmaal binnen zijn vinden ze het geweldig, het is bij ons een grote familie. Maar om ze binnen te halen moeten we echt hard werken. We betalen niet zo veel als bij Google, maar bij ons kunnen ze wel echt het avontuur aangaan. Ze krijgen een aandeel in het bedrijf, dus als het goed gaat delen ze zelf ook mee in het succes. Na drie jaar in dienst krijgen ze verplicht een maand extra vakantie, bovenop het normale verlof. Niet verkeerd toch?

Meer weten over de wereld van startups? Kom 29 november naar Digital Wednesday in Eindhoven. Aanmelden doe je hier.

 

Artikel is geschreven door Olivier Wortel  van Lubbers De Jong.

Sabi Tolou
Sabi Tolou
CCO SendCloud
Bestuur Digital Wednesday

Even voorstellen: het bestuur van Digital Wednesday

sep 12, 2018

Even voorstellen… het bestuur van Digital Wednesday (sinds 2017). Maartje Eradus vroeg hen naar hun digital guilty pleasures en uiteraard waarom zij geloven in Digital Wednesday. Naast dit (officiële) bestuur bestaat Digital Wedneday ook uit een raad van advies waar elke founder aan deel neemt. De deelnemende personen zullen we later apart voorstellen.

Nice to meet you! Dit is Karin Dirkx

Werkt bij / eigenaar van Medialoog als Visual- Interaction Designer & online Project Manager en bij/van Buttontoko als buttonmaker. En vooral ook werkzaam bij Docufiller in de studio als grafisch manusje van alles, Project Manager en Online (content) Marketeer. Daarnaast een van de initiatiefnemers om van het reeds ingedutte SMC040 weer een bruisende club te maken die verder gaat dan alleen social media. Want in het hart van de design en technologie moet digital marketing een plek krijgen.

  • Wat is voor jou op dit moment de digital marketing top 3?
    Influencer marketing, Content marketing & Marketing persuasion
  • Wat moeten we in 2019 allemaal doen?
    Vooral naar Digital Wednesday blijven komen elke laatste woensdag van de maand! En een beetje meer genieten van alles om ons heen.
  • En waarom voor jou Digital Wednesday?
    Waarom niet? Om deel uit te maken van het digitale Eindhovense (en omstreken) en natuurlijk om zelf ook wat meer inspiratie en informatie op te doen.
  • Waarom moeten we naar Digital Wednesday komen?  
    Voor de bitterballen, het gezellige netwerk en natuurlijk om je digitale kennis een boost te geven.

Nice to meet you! Dit is  DannyValize 

Werkt bij / eigenaar van Flavory ink als Art Director daarnaast een van de initiatiefnemers om van het reeds ingedutte SMC040 weer een bruisende club te maken die verder gaat dan alleen social media. Want in het hart van de design en technologie moet digital marketing een plek krijgen.

  • Wat is voor jou op dit moment de digital marketing top 3?
    Artificial intelligence, The Dark Web, Influencer marketing (+ Design, zie opm. verderop)
  • Wat moeten we in 2019 allemaal doen?
    Naast de usuals suspects ook sprekers en onderwerpen ‘out of the ordinary’ behandelen. Blijven verrassen dus.
  • En waarom voor jou Digital Wednesday?
    What else?
  • Wat wil jij met Digital Wednesday brengen?    
    Ik zie voor tijdens de Dutch Design Week een hele fijne Digital Wednesday Design special voor me.

Nice to meet you! Dit is Ewout Wolff

Werkt bij / eigenaar van Onedaycompany als interim online marketing manager en daarnaast een van de initiatiefnemers van Digital Wednesday. Want in het hart van de design en technologie moet digital marketing een plek krijgen.

  • Wat is voor jou op dit moment de digital marketing top 3?
    Dat verschilt voor iedereen:
    1. de digitale transformatie echt inzetten en doorzetten,
    2. anderen beveel ik marketing automation aan.
    3. help je consument om het gat tussen online en offline te overbruggen met helpende en inspirerende content
  • Wat moeten we in 2019 allemaal doen?
    Meer investeren in de online kennis van je mensen: elke marketing en digital manager die ik nu spreek, moet nu zoveel verschillende ballen in de lucht houden: van optimalisatie, scrum/agile, product informatie management, content, data, analyse, etc, etc. Je digitale leven wordt zoveel makkelijker als je goede mensen hebt die weten wat een ontwikkeling betekent en wat hiervoor nodig is.
  • En waarom voor jou Digital Wednesday?
    Ik werk vaker als interim in Eindhoven. Na een paar jaar heb ik sprekers uit Eindhoven gevraagd voor presentaties bij DLL. Dat werkte voor iedereen zo leuk, dat ik aan de slag ben gegaan om Digital Wednesday op te richten.
  • Waarom digital Wednesday voor jou als niet Eindhovenaar?
    Ik ben erg onder de indruk wat er allemaal gebeurt in Eindhoven. Aan bijna alle innovatie die nu in de schijnwerpers staat, wordt hier hard gewerkt. Plus je hebt hier de Design Academy, startups en ondernemers – alles is hier al. Waarom stappen we dan toch de auto in om kennis over online op te doen? Kortom: iedereen die online niet aan anderen wil overlaten, maar dit hier op een hoger niveau wil krijgen.